11 marca podpisana została umowa na budowę trzech stacji i tuneli II linii metra w kierunku wschodnim. Wykonawca będzie miał 38 miesięcy na prace.

11 marca podpisana została umowa na budowę trzech stacji i tuneli II linii metra w kierunku wschodnim. Wykonawca będzie miał 38 miesięcy na prace.

Bardzo się cieszę, że druga linia metra dojedzie do kolejnych rejonów prawobrzeżnej Warszawy – mówi Hanna Gronkiewicz-Waltz, Prezydent m.st. Warszawy. – Mieszkańcy zyskają szybkie i wygodne połączenie z centrum miasta a tam, za pośrednictwem pierwszej linii będą mogli sprawnie przemieścić się dalej.

Wykonawcą odcinka północno-wschodniego będzie wybrana w przetargu firma Astaldi S.p.A. z Włoch, kwota kontraktu wynosi 1 066 741 483,79 zł brutto. Astaldi w konsorcjum z dwoma innymi firmami wybudowała centralny odcinek II linii metra, którym warszawiacy jeżdżą już rok. Projektantem natomiast jest ILF Consulting Engineers Polska, która wygrała ogłoszony przez Metro Warszawskie konkurs.

Kilometry torów

W kierunku wschodnim (z Dworca Wileńskiego) powstanie ok. 3,12 km trasy. Na Pradze techniczna część podziemnej budowli za stacją Dworzec Wileński kończy się przy skrzyżowaniu ul. Targowej z 11 Listopada i to stąd pociągi metra pojadą dalej na Targówek. Planowane stacje to: Szwedzka (C16) pod ul. Strzelecką po wschodniej stronie ul. Stalowej; Targówek (C17) w okolicy skrzyżowania ul. Pratulińskiej z M. Ossowskiego oraz Trocka (C18) w rejonie skrzyżowania ul. Pratulińskiej z Trocką. Również tutaj za ostatnią stacją znajdą się tory odstawcze i komora do zawracania.

Czekamy jeszcze na pozwolenia na budowę trzech stacji i tuneli II linii metra w kierunku zachodnim – z Ronda Daszyńskiego wybudowane zostanie ok. 3,4 km podziemnej kolei. Planowane stacje to: Płocka (C08) umiejscowiona pod ul. Płocką w rejonie skrzyżowania z ul. Wolską; Młynów (C07) planowana pod ul. Górczewską po wschodniej stronie wiaduktu kolejowego w rejonie ul. Sokołowskiej i Syreny oraz Księcia Janusza (C06) pod ul. Górczewską w rejonie skrzyżowania z ul. Księcia Janusza. Będą tu także tory odstawcze i komora do zawracania. Wykonawcą będzie wybrana w przetargu turecka firma Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş., kwota kontraktu wynosi 1 147 999 590,00 zł brutto.

Ciągłość inwestycji

Druga linia będzie jeszcze dłuższa – wiemy już, jak będą wyglądały kolejne odcinki podziemnej kolejki – trzy ostatnie stacje na północy II linii i dwie na odcinku zachodnim, których budowa ma się zakończyć do 2022 r.

Na początku 2015 r. Metro Warszawskie ogłosiło konkurs na koncepcję architektoniczną dwóch kolejnych odcinków II linii metra – trzech stacji na północ (roboczo nazywanych „Zacisze”, „Kondratowicza” i „Bródno”) oraz dwóch na zachód (roboczo nazywanych „Wola Park” i „Powstańców Śląskich”) czyli 3+2. Prace konkursowe złożyło sześć firm, z których sąd konkursowy wybrał po jednej dla każdego z odcinków: konsorcjum Biura Projektów „Metroprojekt” z AMC Andrzej M. Chołdzyński dla części wolsko-bemowskiej i ILF Consulting Engineers Polska dla odcinka na Targówku.

Budowa kolejnych dwóch stacji na Woli i Bemowie oraz trzech stacji na Bródnie ma się rozpocząć bezpośrednio po zakończeniu rozbudowy 3+3, czyli trzech stacji w na Woli i trzech na Targówku. Dla odcinka wschodniego będzie to oznaczało zakończenie II linii, natomiast na Bemowie w planach są jeszcze trzy stacje oraz nowa stacja techniczno-postojowa zlokalizowana w Morach. Obecnie trwa procedura wydawania decyzji lokalizacyjnej i decyzji środowiskowej dla odcinków 3+2. Mają być wybudowane w 2022r.

Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 r. i do dziś przewiozły ponad 35 mln pasażerów. Odcinek od stacji Rondo Daszyńskiego do stacji Dworzec Wileński (6,1 km) pociąg pokonuje w 11 minut.