Po licznych konsultacjach z mieszkańcami, znany jest już projekt ulicy Górczewskiej w obrębie tzw. Młynowa. Przewiduje on zwężenie jezdni do dwóch pasów w każdym kierunku i utworzenie komfortowych poboczy dla pieszych oraz rowerzystów, a także długich pasów zieleni. Jakich jeszcze zmian mogą się spodziewać mieszkańcy Woli?

Jedna z głównych arterii Warszawy wkrótce przejdzie przemianę. Budowa zachodniego odcinka II linii metra wymogła na ratuszu podjęcie działań związanych z zagospodarowaniem na nowo ul. Górczewskiej. Po wieloetapowych konsultacjach z warszawiakami, udało się stworzyć koncepcję dużo bardziej komfortowej niż dotychczas trasy. Prace rozpoczną się od przebudowy wolskiego odcinka od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Młynarskiej.

-Wiemy, jak ulica Górczewska jest istotna dla mieszkańców Bemowa i Woli. Pokazały to konsultacje społeczne, ale także sesje rad dzielnic. Należy jednak pamiętać, że przy okazji tak dużych inwestycji warto wykorzystać szansę na zmiany – podkreślała na konferencji prasowej Renata Kaznowska, wiceprezydent m.st. Warszawy i dodała -Arteria ta do tej pory niemal wtłaczała do centrum stolicy tysiące samochodów. Chcemy to zmienić. Budowa II linii metra, parkingów Parkuj i Jedź czy poprawa siatki połączeń komunikacji miejskiej to sposoby zachęcenia mieszkańców do tego, by korzystali z transportu zbiorowego. Dlatego też podjęliśmy decyzję o zwężeniu wolskiego odcinka ulicy Górczewskiej do dwóch pasów.

Co się zmieni?

Zgodnie z tym, co zapowiedziała wiceprezydent, na odcinku od al. Prymasa Tysiąclecia do ul. Młynarskiej jezdnia zostanie zwężona do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku. Ponadto, na skrzyżowaniu z ul. Syreny pojawi się możliwość skrętu we wszystkich kierunkach, z kolei na skrzyżowaniu z Płocką zlikwidowane zostaną pasy do skrętu w prawo. Pojawi się szereg udogodnień dla rowerzystów i pieszych. Po obu stronach jezdni powstaną dwukierunkowe drogi rowerowe. Wzdłuż nich utworzony zostanie szeroki pas zieleni, a dopiero za nim chodnik dla pieszych. Ażeby jeszcze bardziej wyjść naprzeciw pieszym, wszystkie dotychczasowe przejścia przez ulice zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną. Dodatkowo, nowe bezpieczne przejście powstanie w rejonie ul. Sokołowskiej, obok metra Młynów. Na całym odcinku Górczewskiej, ku zadowoleniu fanów jednośladów, w rejonie Bemowa jak i na Woli pojawią się nowe stacje rowerów miejskich Veturillo. Już dziś wiadomo, że jedna z nich znajdzie się przy skrzyżowaniu z ul. Konarskiego.

Kierowcy samochodów powinni się z kolei ucieszyć z nowych miejsc parkingowych przy sklepach i instytucjach publicznych, a także miejsca chwilowego zatrzymania w formule „Kiss&Ride” przy metrze Płocka. Strefa „Kiss&Ride” ułatwia podwiezienie do komunikacji miejskiej. Umożliwia legalne zatrzymanie się na poboczu jezdni i swobodne wyjście pasażera z auta. Koncepcja przebudowy ul. Górczewskiej nie przewiduje wycinki pobliskich drzew i roślin. Wręcz przeciwnie – radni podjęli decyzję o ubogaceniu zieleni na poboczach jezdni. Wzdłuż ulicy powstaną szpalery drzew i krzewów, które prócz tego, że poprawią estetykę miejsca, pochłoną także z powietrza znaczną część szkodliwych pyłów.

Wciąż nie wiadomo jeszcze, kiedy rozpoczną się prace na Górczewskiej. Pozytywną wiadomością na dziś jest natomiast fakt, że radnym Woli i Bemowa udało się dojść do konsensusu, i że głos mieszkańców w sprawie Górczewskiej został usłyszany – koncepcja przebudowy zdaje się bowiem spełniać ich oczekiwania.

MK/fot. warszawa.wikia.pl