
To przypomnienie jest konieczne, aby zrozumieć inne kwestie związane z wyprzedzaniem z prawej strony. Zasada mówi, że jeżeli pasy nie są oznaczone, nigdy nie wolno wyprzedzać. Mówi o tym art. 24 ust. 10 ustawy Prawo o ruchu drogowym: „Dopuszcza się wyprzedzanie z prawej strony na odcinku drogi z wyznaczonymi pasami ruchu. A zatem tam, gdzie pasy nie są wyznaczone, wyprzedzać z prawej strony nie wolno”. Wynika to z obawy, że nie każdy kierowca może sobie precyzyjnie wyobrazić przebieg niewyznaczonych pasów ruchu, może więc zboczyć z zajmowanego pasa i zajechać drogę wyprzedzającemu.
To bardzo ważne: brak na jezdni wymalowanych linii wyznaczających pasy ruchu oznacza automatycznie zakaz wyprzedzania z prawej strony. Dotyczy to zarówno jezdni jednokierunkowych, jak i dwukierunkowych. Od czasu do czasu może się zdarzyć, że na drogach dwujezdniowych nie ma wyznaczonych pasów na jezdni. Najczęściej dzieje się tak okresowo, np. po remoncie nawierzchni. Wtedy też nie wolno wyprzedzać z prawej strony.
Wyprzedzanie z prawej strony jest natomiast dopuszczalne na jezdniach kierunkowych z wyznaczonymi pasami ruchu. Dotyczy to tradycyjnych jezdni jednokierunkowych, jak i drogi dwujezdniowej, na której są dwa pasy ruchu, z których każdy prowadzi w przeciwną stronę. Chodzi tu także o drogi ekspresowe i autostrady. Ale z wyprzedzaniem z prawej strony, zwłaszcza na szybkich drogach należy postępować bardzo ostrożnie i stosować zasadę ograniczonego zaufania.
Na jezdni dwukierunkowej możliwość wyprzedzania z prawej strony zależy jest od obszaru i ilości wyznaczonych pasów ruchu. Na obszarze zabudowanym jezdnia dwukierunkowa musi mieć co najmniej dwa wyznaczone pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku. Poza obszarem zabudowanym jezdnia dwukierunkowa musi mieć co najmniej trzy wyznaczone pasy ruchu do jazdy w tym samym kierunku, ale jak wiadomo, rzadko spotyka się takie jezdnie dwukierunkowe.
Przepisy zakazują wyprzedzania z prawej strony na jezdni jednokierunkowej, nawet wtedy, gdy na jezdni są wyznaczone pasy ruchu, jeżeli kierujący zbliża się do wierzchołka wzniesienia. W tym wypadku chodzi o to, że na prawym pasie można napotkać niewidoczną przed wzniesieniem jadącą powoli ciężarówkę, traktor itp., a więc będziemy zmuszeni gwałtownie hamować. Przepisy zabraniają również wyprzedzania z prawej strony na jezdni dwukierunkowej, nawet jeśli ma ona wymaganą ilość wyznaczonych pasów ruchu, jeżeli kierujący zbliża się do wierzchołka wzniesienia. Nie wolno też wyprzedzać z prawej strony niebezpiecznym zakręcie oznaczonych znakami ostrzegawczymi.
Na skrzyżowaniu natomiast z wyprzedzaniem z prawej strony jest prawdziwy galimatias. Przepisy zabraniają wyprzedzania na skrzyżowaniach, z wyjątkiem tych o ruchu kierowanym i o ruchu okrężnym. Zakaz dotyczy zarówno wyprzedzania z lewej, jak i z prawej strony. Jednocześnie jednak przepisy dopuszczają wyprzedzanie na skrzyżowaniach pojazdu, który sygnalizuje zamiar skręcenia, jednak pod warunkiem że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym.
Przepisy zabraniają wyprzedzania z prawej strony również na skrzyżowaniach, z wyjątkiem skrzyżowań o ruchu okrężnym i na których ruch jest kierowany, ale tam wyprzedzanie jest dozwolone wtedy, gdy na jezdni jest odpowiednia ilość wyznaczonych pasów ruchu. Zatem np. na rondzie, czyli skrzyżowaniu o ruchu okrężnym można wyprzedzać z prawej strony, jeśli na obwiedni są wyznaczone pasy ruchu. Jeżeli na obwiedni pasy ruchu nie są wyznaczone, wyprzedzanie z prawej strony na rondzie jest zabronione.
Jak wynika z tego krótkiego zestawienia możliwości i zakazów skręcania w prawo, przepisy w tym zakresie są niezmiernie zawiłe. Chyba więc czas najwyższy je uprościć, bo w obecnym kształcie zna je i rozumie może raptem kilku ekspertów. A przecież rzecz w tym, żeby były zrozumiałe dla ogółu kierowców.
Napisz komentarz
Komentujesz jako: Gość Facebook Zaloguj