Serwis Centrum Rowerowe przeanalizował warunki dla rowerzystów w największych miastach w Polsce i opublikował ranking „Top 9 rowerowych miast Polski”. W zestawieniu ogólnym Warszawa zajęła pierwsze miejsce. Jak pokazują wyniki analizy, mieszkańcy stolicy cieszą się najlepszym dostępem do infrastruktury, a także największym przyrostem nowych tras rowerowych.

Już od kilku sezonów, w szczególności w trakcie pandemii, rowery stają się coraz popularniejszym środkiem transportu. Jednak czy infrastruktura miast nadąża za potrzebami Polaków? Centrum Rowerowe postanowiło sprawdzić, jak wyglądały warunki do jazdy na rowerze w największych polskich miastach w 2020 roku. Przeprowadzony ranking wskazał, że najbardziej przyjaznym rowerzystom miejscem jest Warszawa. Na podium znalazły się także Wrocław i Poznań.

Warszawa oferuje swoim mieszkańcom trasy rowerowe o długości 674,9 kilometrów, które stanowią 27% wszystkich dróg publicznych. W 2019 roku tylko na budowę infrastruktury rowerowej przeznaczono 8 285 165 złotych z budżetu miasta. Należy podkreślić, że nie jest to cały budżet przeznaczony na infrastrukturę rowerową, ponieważ gro inwestycji rowerowych realizowanych jest w ramach większych remontów ciągów komunikacyjnych stolicy, a świadczy o tym duży przyrost nowych dróg rowerowych w ubiegłym roku. Liderem pod względem inwestycji rowerowych jest Gdańsk, który przeznaczył na ten cel ponad 26 milionów złotych. Z kolei w warszawskim budżecie obywatelskim na 2020 rok znalazło się aż 30 projektów rowerowych, które stanowiły 8% wszystkich inicjatyw.

Jak pokazują dane zebrane przez Centrum Rowerowe, najlepszy dostęp do rowerów miejskich mają Wrocławianie. Także stosunek tras rowerowych do dróg publicznych w stolicy Dolnego Śląska jest największy. Z kolei Warszawiacy mogą cieszyć się najszybszym przyrostem nowych ścieżek – w 2020 roku wybudowano ich ponad 45 kilometrów. Prawie połowę mniej we Wrocławiu (24,54 km) i 14,8 km w Krakowie.

-Widzimy, że Polacy coraz chętniej korzystają z uroków jazdy na rowerze, dlatego postanowiliśmy sprawdzić w jakich warunkach podróżują w największych miastach. Zwróciliśmy uwagę nie tylko na długość tras rowerowych, ale także na liczbę stacji napraw, stowarzyszeń, czy budżet przekazany na projekty rowerowe. Dobrze rozplanowana infrastruktura to nie tylko komfort dla rowerzystów, ale przede wszystkim większe bezpieczeństwo dla wszystkich uczestników ruchu podkreśla Patrycja Adamczyk, Specjalista ds. content marketingu z Centrum Rowerowego, organizator rankingu.

Analiza zestawienia wypadków rowerowych w stosunku do liczby mieszkańców pokazała, że najbezpieczniejszym miastem jest Lublin. W 2019 roku w stolicy Lubelszczyzny ich liczba wyniosła tylko 137. Na drugim miejscu znalazła się Bydgoszcz, a na trzecim Warszawa.

Ważnym aspektem bezpieczeństwa są także wspólne ścieżki dla pieszych i rowerzystów, które mogą powodować wiele niebezpiecznych sytuacji. W Warszawie, która jest liderem w tym zakresie, połączone ścieżki dla pieszych i rowerzystów stanowią tylko 12%. Najwięcej połączonych tras jest we Wrocławiu, gdzie stanowią ponad połowę wszystkich ścieżek rowerowych oraz w Lublinie, w którym ich odsetek wynosi 79%.